Pages

16 lis 2019

Tajemnicze zadanie rekrutacyjne na stronie CBA #4 - ROZWIĄZANE LUB ANULOWANE


W dniu 14.11.2019 r., na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Centralnego Biura Antykorupcyjnego pojawiło się kolejne, czwarte już tajemnicze zadanie (zadania) rekrutacyjne do Biura Teleinformatyki CBA.
 
Prawidłowe rozwiązanie zadania umożliwia wzięcie udziału w procesie rekrutacji na stanowisko teleinformatyka do tej jednej z pięciu polskich służb specjalnych.

Aby spróbować swoich sił w rozwiązaniu tego zadania należy wejść na stronę BIP CBA (LINK) a następnie pobrać plik 4.zip [772 KB] w którym znajdziemy spakowany obrazek z rozszerzeniem .jpg przedstawiający zadanie matematyczne:



Powyższy obrazek ma pojemność ponad 770 KB, więc na pewno coś jeszcze w sobie skrywa.

UWAGA!
Poniżej kilka wskazówek do zadania, jeśli nie chcesz ich znać nie klikaj w poniższy przycisk ani nie czytaj komentarzy pod artykułem!



Poprzednie zadanie zamieszczone zostało aż w lipcu i nie wiadomo czy ktoś je rozwiązał.

W czerwcu 2021 roku zostało zamieszczone kolejne zadanie (nr 5). Nie wiadomo czy ktoś rozwiązał to zadanie. 

96 komentarzy:

  1. 25489510724,00756 - nie pasuje, może coś źle zrobiłemm

    OdpowiedzUsuń
  2. po małej poprawce wyszło 17830018080 i też nie śmiga

    OdpowiedzUsuń
  3. I co tam robi tyle aksamitu?

    OdpowiedzUsuń
  4. Udało się komuś dostać do pliku?

    OdpowiedzUsuń
  5. numer telefonu to: 22 437 26 66
    zagadka opiera sie o geometrie lub analize slowna , duzo liczb

    OdpowiedzUsuń
  6. NIE UMIECIE SIĘ BAWIĆ. PSUJECIE ZADANIE I ZABAWĘ

    OdpowiedzUsuń
  7. Rozwiązanie wszystkich zadań: 2400 brutto.

    OdpowiedzUsuń
  8. Miał kształt ośmiokąta, ściany od góry do dołu obite czarnym aksamitem, a wysoko w
    górze czarny sufit też , mógł być z aksamitu. Pośrodku czarnego jak smoła i idealnie
    matowego dywanu stał ośmiokątny biały stolik nie większy jak na dwie pary łokci, a
    pośrodku niego na czarnej podstawce mlecznobiała kula. Z niej wydobywało się światło.
    Jakim sposobem, nie było widać. Po obu stronach stolika stały białe ośmiokątne stołki, jak
    jego mniejsze wydania. Pod jedną ze ścian - jeszcze jeden taki stołek. Nie było okien. Nic
    więcej nie było w pokoju, literalnie nic. Żadnego nawet drobiazgu na ścianie. Jeżeli pokój
    miał jeszcze jakieś drzwi, nie było ich widać. Obejrzałem się na te, przez które wszedłem. I
    ich nie mogłem już dojrzeć.
    Czekałem tak może z piętnaście sekund z niewyraźnym i niewytłumaczalnym
    poczuciem, że jestem obserwowany


    tekst z ksiażki zegnaj, laleczko raymond chandler

    OdpowiedzUsuń
  9. Obrazek z 7z

    https://i.imgur.com/Z5sf5ww.jpg

    OdpowiedzUsuń
  10. Wojtek jakie hasło wpisać, aby otworzyć obrazek?

    OdpowiedzUsuń
  11. dlaczego pomagacie w rozwiązaniu zadania? macie wy rozum i godność człowieka? nie mówię nawet o samych komentarzach, ale o artykule

    OdpowiedzUsuń
  12. jaka godnosc jaki rozum? co ty pleciesz ty w ogole wiesz co to cykada 3301? zazwyczaj ludzie sie lacza w takich zagadkach i rozwiazuja jest to forma sportu. jesli ci nie pasuje pomin nie ubnizaj...

    OdpowiedzUsuń
  13. i co tam @Wojtek Nowak? Odgadłeś kolejne hasło z tego zdjęcia ESO? Ja utknąłem w ślepej uliczce jak na razie :-(

    OdpowiedzUsuń
  14. jak rozwiazaliscie haslo do pierwszego obrazka??

    OdpowiedzUsuń
  15. całka obliczona zdjecie przeformatowane aby otrzymac nowe zdjecie potrzebne haslo do 1
    jak rozwiazaliscie?

    OdpowiedzUsuń
  16. Unknown pisze...

    jak rozwiazaliscie haslo do pierwszego obrazka??
    17 listopada 2019 16:54
    Niestety @Wojtek Nowak podał w zasadzie hasło na tacy.

    OdpowiedzUsuń
  17. Dla tych, co chcą sprawdzić, czy dobrze liczą:
    pierwsza całka = 4/3*x^3-3/2*x^2+4x, w granicach wynik=92/3;
    druga całka = 2/27*(3x-2)*(3x+1)^(1/2), w granicach = 4;
    Reszta w kalkulator i wychodzi numer.

    OdpowiedzUsuń
  18. ([21/92 * integral_1^3 (4x^2-3x+4) dx]^2) * 191/2 * (80+3^5*7^2) * (integral_0^5 (x/sqrt(1+3x)) dx) = 224372666
    Rozbicie:
    [21/92 * integral_1^3 (4x^2-3x+4) dx]^2 = 49

    191/2 = 95.5

    (80+3^5*7^2) = 11987

    (integral_0^5 (x/sqrt(1+3x)) dx) = 4

    co daje:
    49×95.5×11987×4 = 224 372 666

    https://www.wolframalpha.com/input/?i=%28%5B21%2F92+*+integral_1%5E3+%284x%5E2-3x%2B4%29+dx%5D%5E2%29+*+191%2F2+*+%2880%2B3%5E5*7%5E2%29+*+%28integral_0%5E5+%28x%2Fsqrt%281%2B3x%29%29+dx%29

    OdpowiedzUsuń
  19. No shit Sherlock.

    OdpowiedzUsuń
  20. Wie ktoś z was o co chodzi z obrazkiem z obserwatorium.

    OdpowiedzUsuń
  21. Kolejne podejscie do obrazka z ESO. Po wpisanie w google "Chandler Astronomy", (Chandler to nazwisko autora ksiazki z nagrania) wyskakuje strona internetowa https://www.davidchandler.com/ gosc sprzedaje mapy nieba. Taka obserwacja, moze ktos bedzie wiedzial co z tym zrobic, ja probowalem wszyskite konstelajce i nazwy gwiazd po angielsku, ale nic nie dziala.

    OdpowiedzUsuń
  22. Haslem jest: "BD+14 4559 b"
    2 poziom otwarty.

    OdpowiedzUsuń
  23. Czy jest na sali programista C# lub jakikolwiek programista który rozwiąże to lub przetłumaczy na inny język, np. python ?
    https://dotnetfiddle.net/6xQlVx

    OdpowiedzUsuń
  24. Ktoś ma pomysł związany z metodą GetName() - co ona zwraca?

    OdpowiedzUsuń
  25. Przykładowa implementacja - jedna z wielu???
    public class Point
    {
    public int x = 0;
    public int y = 0;
    public int val = 0;

    public string GetName()
    {
    //"X:"x.ToString() + " ,Y:" + y.ToString() + " ,Val:" + val.ToString(); // opcja nr milion 500 sto 900
    return val.ToString(); //opcja nr 1
    }
    }

    OdpowiedzUsuń
  26. Możesz powyższą implementację class Point oraz GetName()
    podłączyć do bazowego kodu ( https://dotnetfiddle.net/6xQlVx ) tak aby to się przynajmniej kompilowało oraz uruchamiało ?

    Odnośnie https://pasteboard.co/IHKTosW.png
    Jeżeli mamy np. matrix[1, 7] = 6; to pierwsze jest x a drugie y czy odwrotnie ?

    OdpowiedzUsuń
  27. tutaj uruchomiona przykładowa implementacja https://dotnetfiddle.net/MYenAW

    co do pytania to w tym przykładzie pierwsze jest x

    OdpowiedzUsuń
  28. 1. Jeżeli pierwsze jest x, to czy ta "matryca" z obrazka ( https://pasteboard.co/IHKTosW.png ) nie powinna wyglądać inaczej ?

    2. Dlaczego ta linijka jest zakomentowana
    //"X:"x.ToString() + " ,Y:" + y.ToString() + " ,Val:" + val.ToString();
    Czy jej składnia jest prawidłowa (jak się odkomentuje to kompilator zwraca błąd ) ?

    3. Jak należy interpretować otrzymany wynik ( \x30\x32\x30\x35\x35\x35\ ... ) ?

    OdpowiedzUsuń
  29. 1. to zależy od której strony się patrzy. Nie ma to znaczenia, jeżeli ktoś dalej to odpowiednio wczytuje, z zachowaniem tej konwencji.
    2. To jest przykładowa implementacja metody GetName(), tak jak mogłaby wyglądać, ale niestety, tutaj jest bardzo dużo mozliwości.
    Aby zadziałała należy porpawić mały błąd z brakującym plusem, np. tak: "X:" + x.ToString() + " ,Y:" + y.ToString() + " ,Val:" + val.ToString();
    3. Tutaj jest to interpretacja kodu w UTF-8, wydaje się, że metoda GetPassword ucina tutaj np. liczbę 10 na 1, w przypadku GetName która zwraca Wartość punktu bez współrzędnych, jeżeli tak można to nazwać i zintepretować.

    OdpowiedzUsuń
  30. 1. OK

    2. "X:" + x.ToString() + " ,Y:" + y.ToString() + " ,Val:" + val.ToString();
    Compilation error : Only assignment, call, increment, decrement, await, and new object expressions can be used as a statement - po odkomentowaniu kompilator wyrzuca taki błąd.
    Jak dokładnie rozumieć fakt, że jest "dużo" możliwości implementacji metody GetName() ?

    3. Tego wyjaśnienia nie do końca rozumiem. Czy chodzi o to że w związku z tym że jest "dużo" możliwości implementacji metody GetName(), to w związku z tym jest też dużo możliwych wyników i nie wiadomo który z nich jest prawidłowy przez to że metoda GetPassword() ucina tutaj np. liczbę 10 na 1 ?
    Czy z powyższego wynika również że metoda GetPassword() wymaga poprawienia ?

    4. W kodzie z pliku 2.png poszczególne funkcje są typu private a w implementacji jest zmiana na typ public. Dlaczego taki wariant oraz czy ma to wpływ na otrzymywane rezultaty ?
    Czy można to zaimplementować pozostawiając poszczególne metody w klasie GenerateMatix w typie private ?

    OdpowiedzUsuń
  31. 2. może być a) return "X:" + x.ToString() + " ,Y:" + y.ToString() + " ,Val:" + val.ToString();
    albo b)
    return "A:" + x.ToString() + " ,B:" + y.ToString() + " ,B:" + val.ToString();
    albo inne np c) return x.ToString() + y.ToString() + val.ToString();
    alboi jeszcze inne milion opcji...
    3. ogólnie jest bardzo dużo możliwości...., chyba trzeba znaleźć taką co daje deterministyczny wynik. Wydaje się że nie nalezy zmieniać metody GetPassword() bo to dawało by kolejny milion opcji.
    4. Zmiana private na public nie wpływa tutaj na rezultat, po prostu tak szybciej można było to uruchomić w przeglądarce.

    OdpowiedzUsuń
  32. 2. Jakie znaczenie w powyższych przykładach (a, b, c) ma wystąpienie literałów "X:", "Y:", "Val:" lub "A:", "B:", "B:" lub ich brak ? Ma to związek z logiką działania programu ?
    3. OK
    4. OK

    OdpowiedzUsuń
  33. 2. Nie znamy implementacji metody GetNames(), ani jej znaczenia, co ma robić, dlatego pokazałem kilka możliwości, każda inna opcja daję inny wynik, dlatego trzeba ustalić najsensowniejszą implementacje tej metody, najprawdopodobniej taką, która da deterministyczny wynik (nie zależny od losowanych liczb). Czyli odpowiedź, każda implementacja ma związek z działaniem programu i jego wynikiem.

    OdpowiedzUsuń
  34. Ponieważ kod źródłowy programu został zaprezentowany w postaci pliku graficznego w formacie png, warto ten plik przejrzeć pod kątem zawartości stegano. Tak też postąpiłem.

    Znalazłem np. taki string o długości 256 znaków : UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUQU]UUUUUUUUUUUUUUU
    Może to śmieci, a może jakaś wskazówka ?
    Jest też string w postaci: 44uBMt.=
    Dodatkowo: dump of data: Hex: 0000162500001625 01 ASCII: ...%...% .

    Prośba aby wszyscy zainteresowani sprawdzili ten plik na swoje sposoby pod kątem ukrycia w nim dodatkowych informacji ( tekst, grafika, binarka, plik, itp. ).
    Może ktoś będzie w stanie odnaleźć jakąś podpowiedź która okaże się pomocna w dalszej implementacji rozwiązania ?
    PNG/BMP to dobre kontenery do tego aby ukrywać w nich dodatkowe informacje ...

    OdpowiedzUsuń
  35. Takie zadanie na teleinformatyka a na informatyka śledczego jedynie dyplom w załączniku...

    OdpowiedzUsuń
  36. A cyfry w nazwach plików?

    OdpowiedzUsuń
  37. Odnośnie steganografii, w jaki sposób wyciągnąłeś te info? Bo np. program z https://georgeom.net/StegOnline/upload lub innych podobnych źródeł nic nie daje sensownego

    OdpowiedzUsuń
  38. Na podstawie zawartości kodu źródłowego ułożyłem dwie matryce ze wszystkimi zadeklarowanymi wartościami matrix[var1, var2] = var3 zgodnie z następującym założeniem : poszczególne koordynaty w zapisie matrix[var1, var2] oznaczyłem za pierwszym razem jako (x, y) a za drugim jako (y, x).

    Następnie nałożyłem na to kontur mapy Polski ( link do pliku: https://pasteboard.co/IJ02EPp.jpg ).

    Okazuje się że dla drugiego przypadku, czyli (y, x), wartości pokrywają się ze współrzędnymi miast w których CBA posiada swoje delegatury ( oddziały zamiejscowe ).

    Uwagi i spostrzeżenia:
    -> Delegatur mamy 12, natomiast jest 15 koordynatów - nie wiem do czego przyporządkować wartości 3, 4 oraz 5 ( może są podane dla zmylenia ? ). Pierwsze skojarzenie z tymi liczbami to: 3^2 + 4^2 = 5^2, czyli twierdzenie Pitagorasa. Można zauważyć, że w matrycy również te liczy występują w "układzie trójkąta".
    Ponieważ zagadki CBA promują Polskę i Polaków oraz ich osiągnięcia (patrz zagadka z planetami oraz poprzednie edycje) to może zobaczmy to: http://www.jrm2019.pl/fraktal-na-100-lecie/trojkatsierpinskiego/

    Trójkąt - Wacław Sierpiński -> jubileuszowy rok matematyki... może to się jakoś łączy ?

    -> Prawie dla wszystkich przypadków wartość koordynatu odpowiada liczbie liter w nazwie danego miasta.
    Wyjątki to: Białystok - liczba liter: 9, wartość koordynatu: 10 oraz Łódź - liczba liter: 4, wartość koordynatu: 6.

    Na początku pomyślałem, że może chodzi o kodowanie polskich znaków diakrytycznych w nazwach miast, jednak oprócz Łodzi i Białegostoku w nazwach innych miast również występują literały typu ń, ó, ł i w tych przypadkach wartość koordynatów odpowiada liczbie liter z której składa się nazwa danego miasta tak więc to raczej nie tędy droga w rozumowaniu ( a może to kolejna zmyłka ? ).

    OdpowiedzUsuń
  39. Równie dobrze cały ten kod to może być zmyłka, bo jest w nim za dużo niewiadomych żeby coś sensownego z niego wywnioskować. Jest jeszcze możliwość, że gdzieś są ukryte dodatkowe informacje dotyczące implementacji tego algorytmu.

    OdpowiedzUsuń
  40. Bardzo trafne spostrzezenie z ta mapa Polski. jak na to wpadles? Ten kod zwraca haslo do poziom2.zip: https://dotnetfiddle.net/f6bLFW (Nalezalo posortowac miasta alfabetycznie i olac punky mniejsze od 6). Haslo "\x62\x79\x61\x6f\xc3\xb3\x6e\x64\x6f\x7a\x7a\x72\xc5\x82"

    OdpowiedzUsuń
  41. Na rysunku są dwa błędy. Oba zaznaczyłem tu: https://imgur.com/vFizeFp
    A położenie min odpowiada matrycy z zadania z kodem. Może to są wskazówki. A 2.jpg, to PNG :)

    OdpowiedzUsuń
  42. 1. W jaki sposób rozkodować ten ciąg znaków do postaci ASCII: \x62\x79\x61\x6f\xc3\xb3\x6e\x64\x6f\x7a\x7a\x72\xc5\x82 ?
    2. https://imgur.com/vFizeFp - błąd "fioletowy" rozumiem, "żółty" proszę o wyjaśnienie.

    OdpowiedzUsuń
  43. W żółtym powinna być "1".

    OdpowiedzUsuń
  44. 1. Rozkodowane
    \x62\x79\x61\x6f\xc3\xb3\x6e\x64\x6f\x7a\x7a\x72\xc5\x82
    to
    byaoóndozzrł

    OdpowiedzUsuń
  45. s�y���R - to zwraca konwerter ASCII

    OdpowiedzUsuń
  46. Dlatego trochę przekornie zapytałem, jak to rozkodować do "czytelnej i zrozumiałej" postaci ASCII ...

    Ciąg znaków "byaoĂłndozzrĹ‚" nie pasuje jako hasło, kolejna podana wyżej propozycja również nie pasuje ...

    OdpowiedzUsuń
  47. Po przekształceniu do UTF-8 otrzymujemy: byaoóndozzrł

    Z tych liter należy ułożyć hasło dostępowe ?

    Czy to dalej jest jakiś kod/szyfr który należy poddać dalszej analizie ?

    OdpowiedzUsuń
  48. https://imgur.com/a/lgZU5Zv na moje tak powinna wyglądać plansza sapera.
    3 pola są niepewne

    OdpowiedzUsuń
  49. https://imgur.com/a/lgZU5Zv - dlaczego w miejscu w pobliżu którego nie ma żadnej miny wyświetla się "1" ?

    OdpowiedzUsuń
  50. Może trzeba się zastanowić nad częścią wspólną "Sapera" i "RGB". Może te jedynki i dwójki sugerują jakiś kolor?

    OdpowiedzUsuń
  51. suma liczb czerwonych to 25 (bo 15 + 10), suma zielonych to 14 (2 * 14), suma niebieskich to 79 (1 * 79).
    Wg wikipedii https://pl.wikipedia.org/wiki/RGB można policzyć wartość RGB wg wzoru RGB = 65536 * R + 256 * G + B
    Może to jakiś zapis tej liczby hexa, tylko gdzie to wpisać? A może z tego wyjdzie nr telefonu ;p

    OdpowiedzUsuń
  52. Jeżeli odwzorujemy dokładnie matrycę z kodu C# na planszę sapera to będzie się ona prezentować tak w tym przypadku : https://pasteboard.co/IJhtfS4.png

    W porównaniu do "Sapera" z CBA zastanawia brak "1" w sektorze (x6, y12) oraz dodatkowa "1" w sektorze (x8, y2) (licząc od lewej dolnej krawędzi planszy).

    OdpowiedzUsuń
  53. Chyba nie brakuje 1 na (x6, y12), ale racja - ta dolna jedynka jest niepotrzebna (no chyba, że tam też jest mina). Poza tym Red bym zsumował po wcześniejszej planszy i wyszłoby 99, dwójek jest 11, a jedynek 89 (a jeśli odjąć ten jeden niepotrzebny to 88). Czyli R = G + B. Kolor (99, 11, 88) można sobie sprawdzić na przykład tu https://www.w3schools.com/colors/colors_converter.asp

    OdpowiedzUsuń
  54. Cztery spostrzeżenia:
    1. Informacja, że plik 2.jpg powinien być z rozszerzeniem .png a to może oznaczać, że trzeba będzie zmienić nazwę pliku albo rozszerzenia.
    2. Na planszy sapera jest dodatkowa mina za 1 punkt i jednej też brakuje (w sumie 89 jedynek), ale zachowana jest ich liczba, a to oznacza, że nie jest ważna pozycja a liczba jedynek.
    3. Plik rgb.png skłania do zastosowania wzoru 65536 * R + 256 * G + B i zastąpienie nazwy rgb odpowiadającym hexem z kodowania. Możliwe kombinacje RGB: R15 G11 B89 czyli #0f0b59, R99 G22 B89 #631659.
    4. Podanie samego koloru raczej nie jest rozwiązaniem zagadki.

    OdpowiedzUsuń
  55. A może RGB to R = 25 (suma liczb czerwonych), G = 7 (ilość zielonych "2"), lub 14 - ich suma, a B = 79 (ilość niebieskich "1")?

    OdpowiedzUsuń
  56. Mnie zastanawia dodatkowo wielkość tablicy sapera 16 * 16 = 256 która o ile jest z sapera wielkością normalną to już nie liczba bomb. bo tych powinno być 40 dla poziomu zaawansowanego.

    OdpowiedzUsuń
  57. https://imgur.com/a/YcHNMuE
    Złożyłem matrix z saperem. pola się zgadzają, 3 czerwone nie zostały ujęte ze względu na ich odrzucenie w haśle \x62...

    Zastanawia mnie 1 dostawiona w pliku 2.jpg w pozycji 14, 7 - zgodnie z wcześniejszym założeniem mapy odpowiada to Bielsko-Białej. punkt 14,7 jest również symetryczny do 4,7 względem 9,7.

    BTW, jakie jest pytanie :)

    OdpowiedzUsuń
  58. ej a może te trzy nadmiarowe które odrzuciłeś teraz prowadzą do rozwiązania?

    OdpowiedzUsuń
  59. W obrazku rgb.bmp jest jakiś specyficzny szum na ostatnim bicie, może to jest jakaś droga

    OdpowiedzUsuń
  60. Mógłbyś wyjaśnić co masz na myśli pisząc "specyficzny szum" ? Na czym polego jego specyfika i jak dostrzegłeś/wyciągnąłeś ten szum z pliku ?

    OdpowiedzUsuń
  61. Otwórz plik rgb.bmp w edytorze hex i zobaczysz powtarzające się bajty FE będące składowymi białych pikseli. Może to sugerować wykorzystanie najmłodszych bitów każdego bajta do ukrycia informacji. Pytaniem jest jak należy ten ciąg bitów zinterpretować. Dokładniejszy opis można znaleźć pod hasłem least significant bit steganography

    OdpowiedzUsuń
  62. Z pliku rgb.bmp wypakowałem warstwę LSB steganography zgodnie z następującym założeniem: LSB = [ długość * szerokość * 3 ( kanały RGB ) / 8 ( bity ) ], czyli [ (222 * 227 * 3) / 8 ] = 18897.75
    Otrzymany plik na rozmiar 18898 więc z grubsza powinno być OK jeśli chodzi o zawartość warstwy stego.
    Plik można pobrać stąd : https://srv-file9.gofile.io/download/hs29Rq/rgb.bmp.bin

    Może ktoś ma doświadczenie/pomysł jak dalej poprowadzić analizę binarną tak aby jednoznacznie wykluczyć ( albo potwierdzić ) że jest to właściwa droga do rozwiązania zagadki ?

    OdpowiedzUsuń
  63. myśle że to będzie coś bardziej zaawansowanego, może trzeba przyłożyć maskę na ten szum, korzystając z macierzy sapera?

    OdpowiedzUsuń
  64. Kombinuje z brakującym pikselem (saper) w punkcie 4,5 i nadmiarowym 14,7 to gdzieś w nich musi być wskazówka. ten brakujący wygląda jak by wskazywał kolejność odrzuconych z matrix, choć nie wiem czy to jest prawidłowa droga. Jeśli hasłem będzie max 6 cyfr może się uda je "odgadnąć". Cyfry jakoś mi się tak układały w liczbę PI przypadkiem ale całość psuje "brakująca" 2.

    OdpowiedzUsuń
  65. Swoją drogą rekordzistą świata w saperze jest Kamil Murański urodzony w Bielko-Białej

    OdpowiedzUsuń
  66. 1. Interesujące spostrzeżenie z tym saperem.
    Rekordzista Polak... i co ciekawe jeżeli faktycznie pochodzi z Bielska-Białej ( może ktoś podać źródło, które to potwierdza ? ), to na "mapie" sapera od CBA w miejscu które mniej więcej odpowiada położeniu tego miasta, jest umieszczona dodatkowa "1". Tylko co to tak naprawdę oznacza oraz jaki to może mieć związek z plikiem "rgb.bmp" ?

    2. Patrząc w hexedit pliku z saperem można zauważyć, że nie jest to ".jpg", tylko ".png". Ktoś sprawdzał ten trop ? Może trzeba dokładnie przeanalizować poszczególne chunki ( IHDR, sRGB, gAMA, pHYs - może czegoś brakuje i jak się to hexami zmodyfikuje to na obrazku pojawi się dodatkowa treść ... ) ?

    3. Czy ktokolwiek wie i/lub domyśla się czego tak naprawdę poszukujemy ? Hasło, link, kod źródłowy, lokalizacja na mapie, kolejny plik ?
    Mnie już się właściwie skończyły pomysły...

    4. Jedyne co mi jeszcze przychodzi do głowy, to jeżeli ktoś posiada konto na wykopie, to skontaktować się z użytkownikami, którzy rozwiązali poprzednią edycję zagadki - https://www.wykop.pl/link/5038679/tajemnicze-zadanie-rekrutacyjne-na-stronie-cba-3/strona/2/
    Być może userzy "mk86" oraz "Zin3k" mogliby wnieść ze swojej strony świeże spojrzenie na temat ( chyba nie biorą udziału w rozwiązywaniu obecnej edycji ... a może biorą/brali tylko nie piszą postów ... ).

    OdpowiedzUsuń
  67. Ad.1. https://www.guinnessworldrecords.com/world-records/fastest-completions-of-minesweeper

    OdpowiedzUsuń
  68. Podszedłem do zadania w sposób bardzo prosty. Nie zastanawiając się zbytnio co autor miał na myśli. Nałożyłem na mapę bomb trzy punkty z poprzedniego zadania które zostały tam odrzucone i... Wychodzi trójkąt z bomb. Gdybyśmy podliczyli punkty na mapie w których jest wskazana liczba bomb wychodzą liczby 6 4 4. Czy jest to dobry trop nie wiem... Czy ktoś wpadł na podobny pomysł rozwiązania? Co dalej?

    OdpowiedzUsuń
  69. Zdjecie saperazostalo utworzone 13 listopada
    A zostalo zmodygikowane 7 października
    Rgb 13 listopada utworzone i zmodyfikowane

    OdpowiedzUsuń
  70. rozwiązałem :)

    OdpowiedzUsuń
  71. Może napiszesz jakąś wskazówkę, co dalej począć z tym saperem... Ciekawość nie daje mi (pewnie innym również) spokoju...

    OdpowiedzUsuń
  72. 6 4 4 4 6 4 4 4 6

    OdpowiedzUsuń
  73. 1. Jak rozumiem, ciąg tych cyfr "6 4 4 4 6 4 4 4 6" nawiązuje do wpisu kilka postów wyżej w którym jest napisane że "gdybyśmy podliczyli punkty na mapie w których jest wskazana liczba bomb, wychodzą liczby 6 4 4" ?
    2. Wartości te odnoszą się do sumy cyfr znajdujących się na ramionach trójkąta utworzonego z punktów z poprzedniego zadania, które to punkty nie były przypisane do żadnej z delegatur ?
    3. 6 4 4 4 6 4 4 4 6 -> 644 464 446 - jest to pewna forma permutacji uzależniona od tego w jaki sposób spojrzymy na ten trójkąt ( przyprostokątna, przeciwprostokątna, itp. ) ?
    4. Powyższe wartości mają związek z plikiem "rgb.bmp" czy może jest to tym razem kolejny numer telefonu pod który należy zadzwonić, tak jak to miało miejsce w jednym z poprzednich etapów ?

    OdpowiedzUsuń
  74. To już jest bezpośrednio hasło tylko trzeba przerobić na hex. Napisałem kawałek kodu tworzący dowolną ilość permutacji z ilości bomb i konwertujący na hex i... zadziałało w którejś próbie. Później pojawia się kolejne zadanie ale to już jest bardzo proste.

    OdpowiedzUsuń
  75. Wyjaśnij swój tok rozumowania od początku.
    1. Jak wpadłeś na to, że należy dokonać konwersji na hex ?
    2. Na hex konwertujemy ciąg znaków "6 4 4 4 6 4 4 4 6" lub "644464446" lub "644 464 446" ( czy ze spacjami czy bez ) ?
    3. Traktujemy powyższy ciąg jako string czy jako liczbę typu integer ?
    4. "Napisałem kawałek kodu tworzący dowolną ilość permutacji z ilości bomb..." - dowolna ilość permutacji z 9 bomb ponieważ tyle ich jest łącznie na wszystkich bokach rozważanego trójkąta ?
    5. Jeżeli to nie problem, to czy możesz wrzucić ten kawałek kodu np. na pastebin lub gdziekolwiek indziej ? - może na podstawie jego analizy więcej zrozumiem ...

    OdpowiedzUsuń
  76. Więc tak: w "ostatnim" zadaniu mamy 2 pliki. Saper i paleta rgb. Po nałożeniu mapy punktów z zadania wcześniejszego okazuje się że są trzy punkty bez pokrycia na mapie delegatur ale tutaj mają znaczenie. Trzy punkty oznaczają wierzchołki trójkąta. Policzyłem ilość bomb między wierzchołkami na każdej krawędzi. 6 4 4 albo 4 6 4 albo 4 4 6. Skoro w zadaniu dostępna była paleta rgb może więc 6 4 4 to kolor? W sumie są 3. Trzy kolory - kodowanie kolorów pomogło mi znaleźć rozwiązanie. Dalej już tylko prościej...

    OdpowiedzUsuń
  77. Założenie 1: przyjmujemy poszczególne znaki jako wartości typu integer
    644 dec -> 284 hex -> rgb(34, 136, 68)
    464 dec -> 1D0 hex -> rgb(17, 221, 0)
    446 dec -> 1BE hex -> rgb(17, 187, 238)

    Założenie 2: przyjmujemy poszczególne znaki jako wartości typu string (ASCII text)
    644 -> 36 34 34 hex -> rgb(54, 52, 52)
    464 -> 34 36 34 hex -> rgb(52, 54, 52)
    446 -> 34 34 36 hex -> rgb(52, 52, 54)

    Przy drugim wariancie kodowanie rgb praktycznie takie samo, więc pozostaję przy założeniu pierwszym.

    Nałożyłem otrzymane wartości na obrazek rgb.bmp (adjust colour balance - red, green, blue) licząc na jakieś stego - bez efektów.

    1. Trzeba pracować z tym plikiem rgb.bmp czy to tylko wskazówka do tego aby na pewnym etapie rozumowania oraz wnioskowania wykorzystać kodowanie rgb ?
    2. Otrzymane wartości kodowania rgb (kolory) należy interpretować dosłownie (zielony, niebieski, itp.) czy też np. konkretne liczby to jakieś koordynaty albo cyfry na których trzeba wykonać pewne działania matematyczne ?

    34 136 68
    17 221 0
    17 187 238
    Przykładowo, powyższy układ wygląda jak macierz 3x3.

    3. "Trzy kolory - kodowanie kolorów pomogło mi znaleźć rozwiązanie..." - jak zinterpretować to kodowanie ?

    OdpowiedzUsuń
  78. Kolory są kodowane do hex w takiej postaci: #060404 a że są trzy kolory to #040604 i #040406. źródło: https://www.colorhexa.com/060404

    OdpowiedzUsuń
  79. Dziękuję za wszystkie dotychczasowe wskazówki oraz za link do colorhexa.com - nie znałem tej strony.

    Nie potrafię odnaleźć korelacji pomiędzy kolorami, ich nazwami i wariantami oraz opisującymi je wartościami liczbowymi w różnych konfiguracjach ( RGB, CMYK, HSL, itp. ) w odniesieniu do poszukiwanego rozwiązania/hasła/kolejnego etapu/czegokolwiek.

    Nie mam już nawet pomysłów na kolejne pytania pomocnicze ... może poza jednym - w jaki sposób kodowanie kolorów pomogło znaleźć rozwiązanie, tzn. jakie procesy myślowe oraz skojarzenia należało uruchomić żeby to ogarnąć ?

    OdpowiedzUsuń
  80. #060404#040604#040406

    OdpowiedzUsuń
  81. Znak "#" odgrywa tu jakąś rolę, tzn. trzeba za niego coś podstawić lub potraktować go jako prefix ?
    Albo całość "#060404#040604#040406" potraktować jako string i to dekodować ?

    OdpowiedzUsuń
  82. to jest hasło

    OdpowiedzUsuń
  83. Hasło do czego ?
    Na tym etapie mam dwa pliki - 2.jpg oraz rgb.bmp
    Gdzie należy podać/wpisać to hasło ?

    OdpowiedzUsuń
  84. 1. Sprawdziłem plik rgb.bmp pod kątem analizy stego (również z hasłem #060404#040604#040406) - bez efektów. Raczej nic nie jest w nim ukryte.
    2. Analiza wykazuje również że nie jest to kolejne archiwum zip/rar/7z.
    3. Pobrałem i przerobiłem całe zadanie od początku, żeby mieć pewność że niczego nie przeoczyłem... i dotarłem do archiwum z plikami 2.jpg oraz rgb.bmp.
    4. W związku z powyższym pytanie jest następujące - w którym miejscu i/lub do czego należy użyć tego hasła ?

    "Później pojawia się kolejne zadanie ale to już jest bardzo proste."
    "Dalej już tylko prościej..."
    5. Później, dalej, czyli gdzie ? Któryś z wcześniejszych plików graficznych posiada zakodowaną warstwę stego ? Brakuje mi już pomysłów...

    OdpowiedzUsuń
  85. A zauważyliście, że gdy te punkty, które są na mapie sapera podane źle (tam gdzie w jednym miejscu nie powinno być bomby, a w drugim jej brakuje) nałożyć ponownie na mapę Polski to jedno miejsce wskazuje na wieś Podgaje, a drugie na wieś Brenna? Obie te nazwy mają związek z Wiedźminem. Jest i trzecie nawiązanie do Wiedźmina - w zadaniu gdzie chodziło o nazwę planety pod koniec tamtego roku było losowanie co do nazwy. Wygrał układ Pirx+Solaris, ale jedną z opcji w głosowaniu było Geralt + Ciri.

    OdpowiedzUsuń
  86. Czy skojarzenia z Wiedźminem są w jakikolwiek sposób powiązane z rozwiązaniem zadania czy to tylko takie luźne spostrzeżenie ?
    Czy osoba która rozwiązała zadanie mogłaby podpowiedzieć co dalej w kwestii zastosowania #060404#040604#040406 ?

    Jeśli chodzi o wieś Podgaje, to: https://en.wikipedia.org/wiki/Podgaje_massacre
    Jeśli chodzi o wieś Brenna, to: https://en.wikipedia.org/wiki/Brenna,_Poland (nic szczególnego się tam nie wydarzyło)

    OdpowiedzUsuń
  87. ktos ma cos wiecej?

    OdpowiedzUsuń
  88. Nie ma już sensu tego rozwiązywać. Usunęli zadanie i zamieścili nowe...

    OdpowiedzUsuń
  89. usunęli bo ktoś rozwiązał czy nikt nie rozwiązał?

    OdpowiedzUsuń
  90. jakies pomysly do aktualnego zadania nr 5? ja na razie tylko zauwazylem, ze znaki spod 1-8 ukladaja sie w szachownice po 2 wiersze, wiec do 15 powinno byc przypisane .< (46 60), ale nie za bardzo wiem, co dalej z tym zrobic.

    OdpowiedzUsuń
  91. znaki 1-8 układają się w szachownicę. 42 takie znaki są, dokładnie połowa

    OdpowiedzUsuń